Jak odnaleźć się na rynku pracy?
Cześć, szukam pracy
Tak się to wszystko zazwyczaj rozpoczyna. W momencie, kiedy stwierdzasz, że szukasz pracy, warto się najpierw zastanowić – po co? Co potrafisz i masz do zaoferowania, a czego chcesz się nauczyć? W czym chciałbyś(-abyś) się podszkolić, dlaczego chcesz dołączyć do danej organizacji? W osiągnięciu celu pomoże ci też wizja siebie – sposób bycia, wyznawane wartości, zainteresowania i pasje. Szukanie pracy może być bardzo frustrujące, jeśli nie wiesz, czego chcesz, lub czekasz na samoistne pojawienie się płatnych, spersonalizowanych propozycji od pracodawców. To ty w dużej mierze wpływasz na to, co znajdziesz w internecie, do kogo napiszesz i w jaki sposób przedstawisz swoją ofertę. Jeśli nie znajdujesz odpowiedniej dla siebie pracy, to po prostu ją stwórz. Napisz mail, w którym wyjaśnisz dlaczego chcesz pracować w danej organizacji, co oferujesz od siebie i czego chciałbyś(-abyś) się w niej nauczyć. Skontaktuj się z mentorami, autorytetami – osobami, które mają więcej kontaktów w branży – i zapytaj ich lub poproś o pomoc w znalezieniu czegoś fajnego dla ciebie. Stwórz swoją pracę i działaj dalej.
Tworzenie swojego portfolio
Kiedy pierwszy raz postanowiłam spróbować pracy w większej organizacji, jedyną rzeczą, którą znałam była budowa CV i listu motywacyjnego, nauczona na pamięć na lekcji języka polskiego w gimnazjum. Wygooglałam inne sposoby ich napisania, ale za wiele mi to nie pomogło. Stwierdziłam, że po prostu napiszę, dlaczego chciałabym gdzieś pracować, i dorzucę swój życiorys, napisany w klasycznej formule CV. Dopiero potem odkryłam inne sposoby na prezentację siebie oraz swoich działań, czyli strony internetowe i portfolio. Stworzyłam swoją stronę www, wykorzystując platformy, które oferują proste projektowanie, bez jakiejkolwiek wiedzy na temat programowania komputerowego (np. Weebly, WIX, WordPress). Opisałam rzeczy, którymi się zajmuję, wrzuciłam zdjęcia, linki i opublikowałam całość. Do dzisiaj przydaje mi się ona w nawiązywaniu kontaktów i informowaniu nieznanych osób o rzeczach, którymi się zajmuję.
Kto patrzy na media społecznościowe?
Na pewno patrzą rekruterki i rekruterzy. Media społecznościowe są w dzisiejszych czasach twoją drugą wizytówką. Zazwyczaj pracodawcy przeglądają Facebooka, LinkedIna i Instagrama potencjalnego kandydata, żeby dowiedzieć się więcej o nim, jego kontaktach, stylu życia i doświadczeniu. W XXI wieku publikacja swoich działań w sieci oraz aktywność w branży, w której zamierzasz pracować, są dość istotne. To dzięki nim możesz dotrzeć do większej grupy odbiorców, poznać mentorów i mentorki oraz znaleźć inspiracje. Poza tym możesz wykorzystywać media społecznościowe do networkingu, czyli poznawania nowych ludzi. Może jest ktoś, kto interesuje się podobnymi rzeczami, co ty, i mieszka trzy ulice dalej? A może umówicie się na kawę i pogadacie?
Kompetencje przyszłości
Pracodawcy zwykle nie szukają już pracowników z wykształceniem i latami doświadczenia w zawodzie. Według raportu World Economic Forum do kompetencji przyszłości należeć będą między innymi inteligencja społeczna i emocjonalna oraz łączenie wielu umiejętności. Dziś nie musimy skończyć trzech kierunków studiów, żeby zacząć gdzieś pracować – możemy to zrobić, będąc już w liceum. Technologia oferuje dziś alternatywy dla studiów: można korzystać z kursów online przygotowanych przez najlepsze światowe uniwersytety, uczestniczyć w webinarach i seminariach oraz chodzić na wydarzenia organizowane przez różne instytucje w swoim mieście. Możesz też śmiało zapomnieć o pracowaniu w jednym zawodzie przez całe życie – z badania pokolenia Z (osoby urodzone po 2000 roku) przeprowadzonego przez Sparks & Honey wynika, że ponad 60% nastolatków ma pewność, że zanim skończą 30 lat będą kilka razy zmieniać zawód i pracę. Pokolenie dzisiejszych młodych za parę lat radykalnie zmieni funkcjonowanie rynku pracy. Możesz się nad tym zastanowić i pamiętać, aby brać to pod uwagę w trakcie podejmowanych przez ciebie działań.
Aktywność i działanie
Bycie aktywnym(-ą) w danym środowisku bardzo pomaga w znalezieniu pracy lub potencjalnych współpracowników. Otwarte wydarzenia, targi, festiwale i różnego rodzaju warsztaty czy szkolenia są dziś dostępne na wyciągnięcie ręki. Inną opcją uczenia się jest korzystanie z bibliotek i YouTube oraz np. oglądanie filmów dokumentalnych i naukowych. Jeśli jeszcze nie wybrałeś(-aś) branży czy dziedziny, którą chciałbyś(-abyś) się teraz zająć, możesz próbować różnych rzeczy i sprawdzić, co ci się najbardziej podoba. Kompetencje, które zdobędziesz w trakcie działania, mogą się przydać w wielu organizacjach, a ty zyskasz dzięki temu doświadczenie i znajomości. Rynek pracy zmienia się wraz z rozwojem technologii, więc nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak będzie wyglądał za 30 lat. Ucz się, obserwuj świat, próbuj i działaj. I wkraczaj śmiało na rynek pracy.
Źródło: „Digital Youth”
zostaw swój komentarz