Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the all-in-one-seo-pack domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gabitom/web/jobmen.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordfence domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gabitom/web/jobmen.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Jak odnaleźć się na rynku pracy? - Jobmen
zdjęcie

Jak odnaleźć się na rynku pracy?

Cześć, szukam pracy

Tak się to wszystko zazwyczaj rozpoczyna. W momencie, kiedy stwierdzasz, że szukasz pracy, warto się najpierw zastanowić – po co? Co potrafisz i masz do zaoferowania, a czego chcesz się nauczyć? W czym chciałbyś(-abyś) się podszkolić, dlaczego chcesz dołączyć do danej organizacji? W osiągnięciu celu pomoże ci też wizja siebie – sposób bycia, wyznawane wartości, zainteresowania i pasje. Szukanie pracy może być bardzo frustrujące, jeśli nie wiesz, czego chcesz, lub czekasz na samoistne pojawienie się płatnych, spersonalizowanych propozycji od pracodawców. To ty w dużej mierze wpływasz na to, co znajdziesz w internecie, do kogo napiszesz i w jaki sposób przedstawisz swoją ofertę. Jeśli nie znajdujesz odpowiedniej dla siebie pracy, to po prostu ją stwórz. Napisz mail, w którym wyjaśnisz dlaczego chcesz pracować w danej organizacji, co oferujesz od siebie i czego chciałbyś(-abyś) się w niej nauczyć. Skontaktuj się z mentorami, autorytetami – osobami, które mają więcej kontaktów w branży – i zapytaj ich lub poproś o pomoc w znalezieniu czegoś fajnego dla ciebie. Stwórz swoją pracę i działaj dalej.

Tworzenie swojego portfolio

Kiedy pierwszy raz postanowiłam spróbować pracy w większej organizacji, jedyną rzeczą, którą znałam była budowa CV i listu motywacyjnego, nauczona na pamięć na lekcji języka polskiego w gimnazjum. Wygooglałam inne sposoby ich napisania, ale za wiele mi to nie pomogło. Stwierdziłam, że po prostu napiszę, dlaczego chciałabym gdzieś pracować, i dorzucę swój życiorys, napisany w klasycznej formule CV. Dopiero potem odkryłam inne sposoby na prezentację siebie oraz swoich działań, czyli strony internetowe i portfolio. Stworzyłam swoją stronę www, wykorzystując platformy, które oferują proste projektowanie, bez jakiejkolwiek wiedzy na temat programowania komputerowego (np. Weebly, WIX, WordPress). Opisałam rzeczy, którymi się zajmuję, wrzuciłam zdjęcia, linki i opublikowałam całość. Do dzisiaj przydaje mi się ona w nawiązywaniu kontaktów i informowaniu nieznanych osób o rzeczach, którymi się zajmuję.

Kto patrzy na media społecznościowe?

Na pewno patrzą rekruterki i rekruterzy. Media społecznościowe są w dzisiejszych czasach twoją drugą wizytówką. Zazwyczaj pracodawcy przeglądają Facebooka, LinkedIna i Instagrama potencjalnego kandydata, żeby dowiedzieć się więcej o nim, jego kontaktach, stylu życia i doświadczeniu. W XXI wieku publikacja swoich działań w sieci oraz aktywność w branży, w której zamierzasz pracować, są dość istotne. To dzięki nim możesz dotrzeć do większej grupy odbiorców, poznać mentorów i mentorki oraz znaleźć inspiracje. Poza tym możesz wykorzystywać media społecznościowe do networkingu, czyli poznawania nowych ludzi. Może jest ktoś, kto interesuje się podobnymi rzeczami, co ty, i mieszka trzy ulice dalej? A może umówicie się na kawę i pogadacie?

Kompetencje przyszłości

Pracodawcy zwykle nie szukają już pracowników z wykształceniem i latami doświadczenia w zawodzie. Według raportu World Economic Forum do kompetencji przyszłości należeć będą między innymi inteligencja społeczna i emocjonalna oraz łączenie wielu umiejętności. Dziś nie musimy skończyć trzech kierunków studiów, żeby zacząć gdzieś pracować – możemy to zrobić, będąc już w liceum. Technologia oferuje dziś alternatywy dla studiów: można korzystać z kursów online przygotowanych przez najlepsze światowe uniwersytety, uczestniczyć w webinarach i seminariach oraz chodzić na wydarzenia organizowane przez różne instytucje w swoim mieście. Możesz też śmiało zapomnieć o pracowaniu w jednym zawodzie przez całe życie – z badania pokolenia Z (osoby urodzone po 2000 roku) przeprowadzonego przez Sparks & Honey wynika, że ponad 60% nastolatków ma pewność, że zanim skończą 30 lat będą kilka razy zmieniać zawód i pracę. Pokolenie dzisiejszych młodych za parę lat radykalnie zmieni funkcjonowanie rynku pracy. Możesz się nad tym zastanowić i pamiętać, aby brać to pod uwagę w trakcie podejmowanych przez ciebie działań.

Aktywność i działanie

Bycie aktywnym(-ą) w danym środowisku bardzo pomaga w znalezieniu pracy lub potencjalnych współpracowników. Otwarte wydarzenia, targi, festiwale i różnego rodzaju warsztaty czy szkolenia są dziś dostępne na wyciągnięcie ręki. Inną opcją uczenia się jest korzystanie z bibliotek i YouTube oraz np. oglądanie filmów dokumentalnych i naukowych. Jeśli jeszcze nie wybrałeś(-aś) branży czy dziedziny, którą chciałbyś(-abyś) się teraz zająć, możesz próbować różnych rzeczy i sprawdzić, co ci się najbardziej podoba. Kompetencje, które zdobędziesz w trakcie działania, mogą się przydać w wielu organizacjach, a ty zyskasz dzięki temu doświadczenie i znajomości. Rynek pracy zmienia się wraz z rozwojem technologii, więc nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak będzie wyglądał za 30 lat. Ucz się, obserwuj świat, próbuj i działaj. I wkraczaj śmiało na rynek pracy.

Źródło: „Digital Youth”

zostaw swój komentarz


Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przesyłanie